Jak wykorzystać miasto i osiedle do pracy online z młodzieżą?

Zapraszamy młodzież, nauczycieli, edukatorów i animatorów kultury do korzystania z narzędzia do zdalnej pracy z uczniami i uczennicami w wieku 13-19 lat. W październiku otworzyliśmy wystawę “W poszukiwaniu idei osiedla społecznego”, której towarzyszy specjalny program edukacyjny złożony z krótkiego filmu oraz kilku zestawów aktywności tematycznych. Choć wystawa opowiada o warszawskim osiedlu na Kole, program stworzony został tak, aby można było go używać w różnych polskich miastach.

“Ćwiczenia z okolicy” to zaproszenie do rozmowy o tym, w jaki sposób architektura wpływa na nasze życie i kształtuje rzeczywistość społeczną. Praca z przygotowanymi przez nas materiałami nie wymaga eksperckiej wiedzy, ponieważ skupia się na uważnym przyglądaniu się temu, co dzieje się wokół. Nie są to sztywne scenariusze, ale zestawy aktywności oparte na zasadzie “pudła z klockami” – można dowolnie wybierać sobie
aktywności i dopasowywać je do grupy i potrzeb. Aktywność możesz wybierać sam/sama i korzystać z nich samodzielnie lub z grupą swoich znajomych albo wspólnie z nauczycielem/nauczycielką. Chcemy zaangażować młodzież do własnych obserwacji ich najbliższej okolicy i odkrywania miasta. Program

„Ćwiczenia z okolicy” to świetna okazja, aby odkleić się od ekranów i po prostu wyjść na osiedle. Mamy nadzieję, że będzie to ciekawe uzupełnienie edukacji formalnej zwłaszcza w dobie pandemii.

Z niecierpliwością czekamy na wszelkie opinie, efekty i relacje! Pomożemy, odpowiemy na pytania i wątpliwości
– piszcie do nas: e.bartosik@wck-wola.pl

1. INTRO

Krótki filmik pełni funkcję szybkiego wprowadzenia do tematu wystawy i hasła “osiedla społecznego”. Jeśli pracujesz z uczniami/uczennicami możesz wysłać im link do filmu jako intro do działania. Jeśli jesteś uczniem/uczennicą obejrzyj materiał, który jest “zajawką” do ćwiczeń z osiedla.

2. MATERIAŁY DO DZIAŁAŃ

Wybierz aktywności spośród zebranych w PDF-ach propozycji i prześlij je uczniom/uczennicom do samodzielnego wykonania. Stworzyliśmy pięć tematów inspirowanych wątkami poruszanymi na wystawie. Poczuj się zaproszony do tego, żeby mieszać i miksować zadania wedle własnych potrzeb i upodobań. Poniżej znajdziesz 5 plików do pobrania i swobodnego używania w czasie Twoich zajęć lub lekcji. Jeśli korzystacie z materiałów sami/same, zgodnie z powyższym opisem, wiecie, jak to ogarnąć. 🙂

 

przestrzeń tożsamość wspólnota atlas mapa

3. SPOTKANIE

W ostatnim kroku spotkajcie się online by wspólnie obejrzeć efekty – porozmawiać o nich i podzielić się spostrzeżeniami. Każda grupa czy klasa to osoby zamieszkujące w różnych miejscach – dzięki odmiennym doświadczeniom, możecie zestawiać ze sobą fragmenty, składające się na miejską mozaikę.


Autorki programu: Katarzyna Witt (studio Kolektor) i Ewelina Bartosik (Wolskie Centrum Kultury)
Wsparcie merytoryczne: Michał Mioduszewski
Produkcja: Filip Jakubik i Maciej Zawadzki

Dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w ramach programu “Patriotyzm Jutra”

 

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapamiętywania preferencji i ustawień oraz zbierania anonimowych danych dla celów reklamowych i statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w przeglądarce internetowej lub w konfiguracji usługi zgodnie z zasadami określonymi w naszej polityce prywatności. Sprawdzisz tam również zasady przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. POLITYKA PRYWATNOŚCI >

zmień język
Skip to content