W ramach wystawy działa Laboratorium osiedla społecznego w ramach którego tworzymy przestrzeń do eksploracji, obserwacji i badań przestrzeni publicznej osiedla Koło, jego historii, teraźniejszości i przyszłości.
Około to film dokumentalny stworzony w technologii 360 stopni, która umożliwia odbiorcy immersyjne doświadczenie przestrzeni, oferuje zupełnie nowe, bardziej angażujące doświadczanie percepcji. 360 stopni, czyli film sferyczny, wykorzystujący technologię VR (poszerzonej rzeczywistości).
Film Kowalczyka porusza się pomiędzy małą a dużą architekturą, dokumentuje przestrzenie opuszczone, zaniedbane i bez tożsamości. Bada relacje i przepływy, jakie zachodzą na ich styku.
„Ruch, który obserwuję na Osiedlu Koło, jest wielowymiarowy, mówi o tym architektura, która określa jak toczy się tutaj życie”.
Wykorzystanie nowoczesnych technologii pozwala odkrywać ukryte, pomijane aspekty rzeczywistości, uwypukla strukturalny charakter materii:
„Osiedle społecznościowe składa się z setek atomów, które pod mikroskopem, w porównaniu do pixela znajdującego się w matrycy nie tracą swojej rozdzielczości, tylko mnożą się dalej, w kolejną większą historię”.
Czas: 15:00
Autor pracy: Mateusz Kowalczyk
Współpraca operatorska: Piotr Szatyłowicz
Podziękowania dla zarządu Bazaru na Kole oraz zarządu Olimpii
Praca Diany Lelonek to kompozycja dźwiękowa, która wyrasta z tradycji rejestracji dźwiękowych w duchu soundscape.
Dźwięk staje się markerem, który odkrywa niewidoczne, a zarazem słabo słyszalne aspekty życia osiedlowego. Artystka bada w niej relacje ludzkie-nieludzkie, oddaje głos nie człowiekowi i cywilizacji, ale zwierzętom i biosferze. Utwór Lelonek obrazuje rytm i cykliczność życia osiedla. Jak zatem brzmi Koło? Czy fonosfera osiedla wyróżnia się na tle innych lokalizacji?
“Utwór składa się z dźwięków zarejestrowanych na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy na Kole. Wszystkie dźwięki zostały nagrane w obrębie dzielnicy, w tym Lasku na Kole oraz Parku Moczydło. Prezentowane nagrania zostały przygotowane tak aby dźwięki na co dzień zagłuszane przez odgłosy samochodów i ludzkiego życia stały się maksymalnie słyszalne, wyszły na pierwszy plan”.
Czas: 24:08
Autorka pracy: Diana Lelonek
Montaż nagrań i mastering: Marcin Partyka
Dofinansowano ze środków Muzeum Historii Polski w ramach programu “Patriotyzm Jutra”