Przejdź do głównej nawigacji Przejdź do głównej treści Przejdź do narzędzi dostępności Przejdź do stopki

Menu

Mapowanie dźwięków. Warsztaty badawcze

Strona główna Repertuar Mapowanie dźwięków. Warsztaty badawcze

Miejsce

Dom Społeczny

Kiedy

19.08 wtorek 18:00

Grupa wiekowa

Dorośli

Cena

Bezpłatny

Opis

Zapraszamy do grupy warsztatowej, która przebada dźwięki i hałasy wokół dawnych Zakładów Radiowych im. Marcina Kasprzaka na warszawskiej Woli! W ciągu trzech spotkań poznamy współczesną fonosferę wokół nieistniejących już zakładów, a na koniec stworzymy mapy dźwiękowe, które trafią na wystawę poświęconą „Kasprzakowi”!

Terminy i tematy spotkań:

19 sierpnia, godz. 18.00–20.00 – pierwsze spotkanie odbędzie się w sali warsztatowej Domu Społecznego – Wolskiego Centrum Kultury (ul. Obozowa 85). Poznamy metody badania dźwięku i pejzaży dźwiękowych w mieście, wykonamy pierwsze ćwiczenia z opisywania i wizualizowania dźwięków, przygotujemy się do pracy z dźwiękiem w terenie.

30 sierpnia, godz. 11.00–14.00 – drugie spotkanie będzie warsztatem terenowym, podczas którego przespacerujemy się w okolicy dawnych Zakładów Radiowych Kasprzaka. Podczas spaceru będziemy nasłuchiwać i obserwować, lecz także tworzyć mapy dźwiękowe — rysować, opisywać, notować (ogranicza nas tylko wyobraźnia!).

17 września, godz. 18.00–20.00 – ostatnie spotkanie będzie mieć charakter podsumowania i dopracowania map dźwiękowych.

Uwaga! Na warsztaty obowiązują zapisy, podczas których deklarujecie chęć udziału we wszystkich trzech spotkaniach. Na spotkania nie trzeba przynosić żadnych dodatkowych sprzętów ani materiałów. Zapraszamy osoby gotowe do działania i otwarte na nowe sposoby postrzegania świata. Liczba miejsc jest ograniczona; zapisy: ludzie@wck-wola.pl

Mapy dźwiękowe zostaną umieszczone na wystawie „Na taśmie. Wielościeżkowa historia Zakładów Radiowych Kasprzaka”. Materiał historyczny na temat „Kasprzaka” zostanie w ten sposób uzupełniony efektami badań terenowych i artystycznych na temat współczesnej fonosfery. Dzięki temu zainspirujemy się do refleksji nad przemianami krajobrazu wizualnego i dźwiękowego Woli zachodzących od 1989 roku.

Praca nad mapami dźwiękowymi dawnych terenów ZRK stanowi rozwinięcie ubiegłorocznego warsztatu „Ćwiczenia z historycznych badań nad dźwiękiem” oraz rozmaitych badań w formie spacerów i esejów dźwiękowych przeprowadzonych przez WCK na temat ZRK.

Warsztaty poprowadzą Marta Michalska i Antoni Michnik.

Marta Michalska – doktorka historii, badaczka dźwięków; pisze, redaguje, czasem śpiewa. Interesuje się historią społeczną i kulturową, metodologią badania przeszłości, filozofią i psychologią. Interesuje się wykonawstwem muzyki nowej, uczestniczy w Wakacyjnych Kursach Muzyki Nowej w Bydgoszczy w klasie śpiewu Joanny Freszel; w tym roku jest także słuchaczką Radiowej Akademii Radia Kapitał. Napisała książkę pt. „Dźwięki, ludzie i nasłuchiwanie miasta. Wybrane elementy fonosfery Warszawy na przełomie XIX i XX wieku”, wydaną dzięki nagrodzie Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej MONOGRAFIE FNP. Nie ma swojego ulubionego dźwięku, ale lubi, kiedy inni odkrywają swoje własne. IG: @muzonatchniuzo

Antoni Michnik – (IS PAN) doktor nauk humanistycznych, badacz sound studies, performer, kurator. Członek założyciel researchersko-performatywnej Grupy ETC. W latach 2013-2024 roku w redakcji magazynu „Glissando”, obecnie w redakcji kwartalnika „Konteksty”. Publikował m.in. w „Dialogu”, „Dwutygodniku”, „Kwartalniku Filmowym”, „Notesie na 6 Tygodni”, „Ruchu Muzycznym”, „Szumie”, „Zeszytach Literackich”. Współredaktor książek „Fluxus w trzech aktach. Narracje – estetyki – geografie” Grupy ETC (Wydawnictwo Krytyki Politycznej, 2014) oraz „Poza Rejestrem. Rozmowy o muzyce i prawie autorskim” (Fundacja Nowoczesna Polska, 2015). Obecnie zajmuje się przede wszystkim tematyką sound studies, zwłaszcza historycznych. Od roku 2020 w zespole kuratorskim festiwalu muzyki improwizowanej Ad Libitum, współpracował kuratorsko m.in. z Trafostacją Sztuki w Szczecinie, Curie City oraz festiwalami NeoArte i Warszawska Jesień. Solo oraz z Grupą ETC występował na licznych festiwalach oraz przeglądach sztuki i muzyki współczesnej, interpretując neoawangardowe kompozycje muzyczne, lub prezentując autorskie działania performatywne. Specjalizuje się w wykładach performatywnych.

Projekt „Na taśmie. Wielościeżkowa historia Zakładów Radiowych Kasprzaka” jest dofinansowany ze środków Muzeum Historii Polski w Warszawie w ramach programu „Patriotyzm Jutra”.

Zobacz również
PL / EN / UA