Przejdź do głównej nawigacji Przejdź do głównej treści Przejdź do narzędzi dostępności Przejdź do stopki

Menu

50 na 50

Szczegóły

Filmowa przestrzeń – cykl pokazów polskich filmów połączony z rozmową z autorami scenografii 

Pokazy są realizowane w ramach programu “50 na 50” 

Opis cyklu: Film nie istnieje bez bohatera, ale nie ma go także bez przestrzeni, w jakiej dzieje się akcja. Scenografia ma wymiar fizyczny, konkretny – jest mieszkaniem, w którym postacie budzą się, prowadzą rozmowy, podejmują ważne decyzje, prowadzą życie rodzinne; szkołą czy biurowcem, gdzie poznajemy ich relacje społeczne, albo naturą, gdzie mogą być tylko ze sobą. Scenografia, filmowe lokacje to także przestrzeń psychologiczna, która opowiada swoją historię – pomaga uwierzyć w realia epoki, w jakiej toczy się akcja, wzmocnić emocje jakie czuje bohater. Inną wszak temperaturę ma spacer wśród niskich willi, inną między wysokimi wieżami ze stali i szkła. W trzech wybranych produkcjach przyjrzymy się wraz z autorami scenografii jak funkcjonuje przestrzeń w filmie współczesnym (“Ostatnia rodzina”, scen. Jagna Janicka), historycznym (“Bo we mnie jest seks”, scen. Wojciech Żogała), i takim, którego akcja dzieje się w jednym kraju, chociaż kręcony był w dwóch różnych (“Silent Twins”, scen. Jagna Dobesz). Po seansie porozmawiamy ze scenografami o fachu łączącym wyobraźnię przestrzenną, praktycznych umiejętności przygotowywania lokacji, psychologię i architekturę. 

Kalendarz:

  • 4 kwietnia, 18:00 “Bo we mnie jest seks”, reż. Katarzyna Klimkiewicz, po pokazie odbędzie się spotkanie ze scenografem Wojciechem Żogałą. 
  • 12 kwietnia, 17:00 “Ostatnia rodzina”, reż. Jan P. Matuszyński, po pokazie odbędzie się spotkanie ze scenografką Jagną Janicką. 
  • 27 kwietnia, 17:00 “Silent Twins”, reż. Agnieszka Smoczyńska, po pokazie odbędzie się spotkanie ze scenografką Jagną Dobesz. 


Wszystkie spotkania poprowadzi krytyk filmowy Sebastian Smoliński. 
Wstęp na wszystkie pokazy jest bezpłatny. 

Seanse

„Bo we mnie jest seks”, reż. Katarzyna Klimkiewicz, scen. Wojciech Żogała 

4 kwietnia, 18:00. Po pokazie odbędzie się spotkanie ze scenografem Wojciechem Żogałą, które poprowadzi krytyk filmowy Sebastian Smoliński. 

Bohaterka to Kalina Jędrusik, jedna z najsłynniejszych aktorek w historii polskiego kina. Mamy rok 1963, nasza diwa jest u szczytu sławy, żyje w udanym małżeństwie z pisarzem Stanisławem Dygatem i w jeszcze bardziej udanym związku z piosenkarzem Luckiem. Sceną wydarzeń jest Warszawa – mieszkanie małżeństwa na Muranowie, MDM w Śródmieściu, Teatr Wielki czy Tor Służewiec na Ursynowie. Jednak praca przy budowaniu przestrzeni tego filmu nie polegała tylko na ukryciu śladów nowoczesności na budynkach i we wnętrzach, o czym opowie autor scenografii, Wojciech Żogała. 

Wojciech Żogała to absolwent Wydziału Reżyserii w Szkole Filmowej w Łodzi. Przygotował scenografię do takich filmów jak „Edi”, „Mistrz” i „Mój rower” Piotra Trzaskalskiego, „Bogowie” Łukasza Palkowskiego, „Zero” Pawła Borowskiego czy „Ambassada” Juliusza Machulskiego. Pracował także przy teledyskach takich zespołów jak Manaam oraz Budka Suflera. Trzykrotny laureat nagród na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, za „Ediego”, „Mistrza” oraz „Bogów”. Jest członkiem Polskiej i Europejskiej Akademii Filmowej. 

“Ostatnia rodzina”, reż. Jan P. Matuszyński, scen. Jagna Janicka 

12 kwietnia, godzina 17:00. Po pokazie odbędzie się spotkanie ze scenografką Jagną Janicką, które poprowadzi krytyk filmowy Sebastian Smoliński. 

Opis filmu: Fascynująca opowieść o fascynującej rodzinie – Zdzisławie, Tomaszu i Zofii Beksińskich. Nie jest to jednak konwencjonalny film biograficzny, idziemy tu tropem emocji i relacji – między bohaterami oraz między nimi a sztuką.  Większość scen rozgrywa się w ich niewielkim mieszkaniu na warszawskim osiedlu Służew nad Dolinką, a przestrzeń ma tu istotne znaczenie w budowaniu napięcia i nastroju opowieści. 

Jagna Janicka jest scenografką i kostiumografką filmową oraz teatralną. Ukończyła Wydział Scenografii Teatralnej, Filmowej i Telewizyjnej na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Tworzyła scenografię do takich filmów jak “Persona non grata” Krzysztofa Zanussiego, “Pod mocnym aniołem” i “Kler” Wojciecha Smarzowskiego czy “Hiszpanka” Łukasza Barczyka oraz “Ostatnia rodzina” Jana P Matuszyńskiego Jest autorką kostiumów m.in. do “W ciemności” Agnieszki Holland, “Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową” i “Suplement” Krzysztofa Zanussiego, “Boże skrawki” Yurka Bogayevicza, czy “Matka swojej matki” Roberta Glińskiego. Na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych odbierała nagrody za scenografię w “Klerze” i “Hiszpance” oraz za kostiumy w “W ciemności”.  Należy do Polskiej i Europejskiej Akademii Filmowej.  

„Silent Twins”, reż. Agnieszka Smoczyńska, scen. Jagna Dobesz 

27 kwietnia, 17:00. Po pokazie odbędzie się spotkanie ze scenografką Jagna Dobesz, które poprowadzi krytyk filmowy Sebastian Smoliński. 

Oparta na faktach – i książce Marjorie Wallace – historia sióstr-bliźniaczek June i Jennifer Gibbons, które mieszkają w niewielkim miasteczku w Walii. Poznajemy je na początku lat 70. i towarzyszymy im przez dwie kolejne dekady. Choć na ekranie widzimy Wielką Brytanię, zdjęcia powstawały także w Polsce, między innymi we Wrocławiu. O pięknych filmowych kłamstwach oraz o tworzeniu barwnej, wyraziście opowiadającej historię scenografii opowie Jagna Dobesz. 

Jagna Dobesz – scenografka filmowa i teatralna. Studiowała rzeźbiarstwo na Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu oraz w Warszawie. Jest autorką scenografii w takich filmach jak „Fuga” i „Silent Twins” Agnieszki Smoczyńskiej, „Intruz”, „Sweat” oraz „Dziewczyna z igłą” Magnusa von Horna, „Moje wspaniałe życie” Łukasza Grzegorzka, czy „Dzień czekolady” Jacka Piotra Bławuta. Jest dwukrotną laureatką nagrody za najlepszą scenografią na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni: za „Silent Twins” oraz „Dziewczynę z igłą”. Należy do Polskiej i Europejskiej Akademii Filmowej. 

„50 na 50” to inicjatywa Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, którego 50 edycja odbędzie się we wrześniu 2025 roku. Każda z ponad 50 instytucji z 34 miast biorących udział w przeglądzie wybrała 3 filmy pokazywane podczas dowolnej edycji Festiwalu połączone wybranym przez siebie tematem. W Wolskim Ośrodku Kultury mieszkańcy będą mogli obejrzeć tytuły, w których ważną, wyrazistą rolę gra scenografia i architektura. 

Organizatorem „50 na 50” jest Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni – producent Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych. 
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej
Partnerem głównym „50 na 50” jest Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny
Partnerami projektu są Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Telewizja Polska
Ogólnopolskimi patronami medialnymi projektu są Telewizja Polska, Polska Press Grupa, naszemiasto.pl, Program 1 Polskiego Radia, Program 3 Polskiego Radia, Magazyn Filmowy SFP, Interia, Filmweb, Miesięcznik KINO
Projekt został objęty patronatem honorowym Prezydent Miasta Gdyni.

PL / EN / UA