Znak pusty jest tym rodzajem znaku, który niegdyś wypełniony znaczeniami stał się dla nas nieczytelny. Przyczyny takiego stanu rzeczy mogą się wiązać z utratą energii społecznej lub kulturowej, a także mogą wskazywać na zagubione w procesach historycznych jego pierwotne znaczenia.
Wystawa przywołuje konceptualne znaki, zbiory i gesty puste, będące elementami nowatorskich dzieł sztuki polskiej lat 70., które w narracji historii sztuki były nie- słusznie traktowane jako peryferyjne wobec jej główne- go nurtu. Jest również próbą wskazania relacji pomiędzy kapitałem sztuki kontekstualnej a obiektami odnalezionymi w archiwum Związku Bojowników o Wolność i Demokrację.
Punktem wyjścia dla wystawy jest praca ormiańskiego artysty konceptualnego Vahrama Aghasyana Objects that question other objects (2019). Początek samej pracy odnosi się do banneru używanego podczas welwetowej rewolucji w Armenii w 2018 r. Banner Vahrama Aghasyan głosi: „Niech żyje rewolucja równości i solidarności” przywołując anarchokomunistyczny slogan: „wolność, równość i solidarność”, wskazując na jego pierwotną inspirację i pytając o zmiany jakim został poddany. Gesty artystów biorących udział w wystawie stają się pytaniami o kontekstualny sens archiwum. Czy dziś problemy języka możemy więc rozwiązywać jedynie na poziomie sztuki?
Artystki i artyści: Vahram Aghasyan, Zbigniew Dłubak, Daniil Galkin, Sharon Hayes, Marzenna Kosińska, Barbara Kozłowska, Jarosław Kozłowski, Zbigniew Libera, Jerzy Lewczyński, Nikita Kadan, Anna Kutera, Romuald Kutera, Witek Orski, Harout Simonyan, Tomasz Szerszeń, Jan Świdziński
Kuratorzy: Rafał Lewandowski, Franciszek Orłowski
Kustosz archiwum ZBoWiD: Jędrzej Kucznerowicz
Organizatorzy: Galeria Asymetria, Wolskie Centrum Kultury