Ola Wosążnik
Fundacja Pole Dialogu
Koordynatorka projektów w Dziale Społeczności Fundacji Pole Dialogu (m.in. ,,Szkoła w Sąsiedztwie” i ,,Włącznik”). Fundacja rozwija i pracuje z narzędziami demokracji deliberatywnej, opierając swoje działania na trzech filarach: partycypacji, społeczności i badaniach.
Dyskusja: „Instytucja bez społeczności lokalnej nie istnieje – o próbach otwierania się różnorodnych jednostek samorządowych na sąsiedztwo.”
Każde miejsce może otworzyć się na lokalną społeczność. Pokażę to na przykładzie trzech projektów z Działu Społeczności Fundacji Pole Dialogu. Każdy z nich jest ilustracją różnorodnych perspektywy w zakresie otwierania miejsc samorządowych na wspólnotę lokalną. W ramach „Szkoły w Sąsiedztwie” współpracujemy ze szkołami podstawowymi, rozwijając umiejętności uczniów w działaniach na rzecz lokalnej społeczności oraz wspierając wdrażanie praktycznych narzędzi do realizacji podstawy programowej. „Domy Otwarte” to inicjatywa, w której współpracujemy z domami pomocy społecznej, pomagając im budować partnerstwa z lokalnymi instytucjami, organizacjami i sąsiadami. „Włącznik”jest projektem, dzięki któremu warszawskie instytucje pilotażowo wdrażają narzędzia partycypacji, angażując młodzież we współdecydowanie o ich funkcjonowaniu.
Wszystkie te projekty łączy wspólna podstawa: diagnoza instytucjonalna i lokalna. Podczas sesji porozmawiamy z uczestniczkami wszystkich trzech inicjatyw, aby wspólnie zastanowić się, jak współpraca instytucji z lokalną społecznością wpływa na otwartość i rozwój tych miejsc. Jakie zasoby i wsparcie są potrzebne instytucjom, aby skutecznie angażować się w partnerstwa sąsiedzkie?