Wizyta w Warszawie w ramach wymiany ERASMUS +, w listopadzie 2022

Niedziela 20.11.2022:

Pociąg dotarł punktualnie wieczorem na Dworzec Warszawa-Zachodnia. Mimo trudności z miejscami parkingowymi ja (E. Röder) i Ellen zostałyśmy odebrane z dworca przez Barbarę i Bogdana Tarasiuk samochodem. Już na parkingu, siedząc w czwórkę w samochodzie w oczekiwaniu na możliwość wydostania się stamtąd, wytworzyła się radosna, przyjacielska, a także muzyczna atmosfera. Zaintonowaliśmy kilka wspólnie znajomych piosenek.

Barbara i Bogdan byli nieco zawiedzeni nie mogąc pokazać nam po drodze ciekawych obiektów Warszawy. W ramach programu oszczędzania energii elektrycznej budynki nie były oświetlone.

W hotelu Ibis Centrum czekał już na nas wygodny pokój.

Poniedziałek 21.11-2022

Wizyta zapoznawcza w Wolskim Centrum Kultury Działdowska 6 rozpoczęła się w gabinecie Pana dyrektora Mikołajewskiego w obecności Koordynatora Erasmusa Pana Patryka Kusia.

Na wstępie uzyskałyśmy informacje o specyfice Dzielnicy Wola, o jej historii i charakterystyce wcześniejszych i obecnych mieszkańców. Wolskie Centrum Kultury spełnia tutaj bardzo ważna i ciekawa role. Z jednej strony poprzez szeroka ofertę zajęć, umożliwia praktykowanie hobby jak malarstwo, muzyka, teatr, sport… . Z drugiej strony umożliwia integracje globalna mieszkańców i umacnia ich identyfikacje ze swoja Dzielnica poprzez organizowanie szeregu imprez otwartych, a także informacyjnych na temat historii Woli. Jest to możliwe dzięki kompleksowi obiektów WCK. Obaj Panowie oprowadzili nas po wielu obiektach:

1. Dom Kultury Działdowska 6. W tym budynku znajduje się wiele pomieszczeń do zajęć kulturalnych, artystycznych i edukacyjnych, oraz integracji sąsiedzkiej a także ośrodek pomocy uchodźcom – Polsko-Ukraińskie Centrum.

2. Otwarta Kolonia. Osiedle, które uderza swoja elegancką skromnością zostało założone w 1898 roku przez Hipolita i Ludwikę Wawelbergów dzięki Fundacji Tanich Mieszkań. Celem była budowa mieszkań o jak najlepszych warunkach dla wykluczonych przez biedę tamtejszych mieszkańców Woli, która wtedy była jeszcze poza granicami Warszawy.
Na terenie Osiedla znajdują się m.in. Centrum Edukacji Historycznej oraz Pracownia Malarska, w której przy herbatce degustowałyśmy sławne paczki z Cukierni „Zagoździński “, która od roku 1973 jest zlokalizowana na terenie Otwartej Kolonii.

3. Amfiteatr WCK w Parku Sowińskiego. Obiekt imponuje swoja wielkością, znajduje się nadal w fazie modernizacji i remontu. Pan Mikołajewski ma nadzieje, ze prace zostaną wkrótce zakończone i w następnym sezonie odbędą się koncerty. Wspólny tutaj występ Choru z Berlina-Spandau i Zespołu „Kurdesz“ nie jest wykluczony.

Po południu zwiedziłyśmy Stare Miasto z przyjaciółkami Sekcji Malarskiej Ela Długołęcka i Renata Grzesik.

Bazylika Archikatedralna Św. Jana upamiętniająca wiele wydarzeń historycznych dziś służy także uroczystościom narodowym. Podziwiałyśmy kamieniczki przy Starym Rynku w przedświątecznej, zimowej szacie, a także Barbakan i architekturę wokół Placu Zamkowego.

Wieczorem, również w towarzystwie naszych miłych Warszawianek udałyśmy się na koncert do Muzeum (Sali Wielkiej) w Zamku Królewskim. Koncert odbył się w ramach IV Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej „eufonie“.

W programie znalazł się m.in. słynny Koncert Fortepianowy C-dur Josepha Haydna, a także kompozycje Ivo Maleca, W. Lutoslawskiego i Bela Bartoka. Marc Coppey swoim wirtuozowskim wykonaniem partii solowych na wiolonczele oraz jako dyrygent Orkiestry Zagreb Soloists utrzymał nieprzerwanie publiczność w napięciu i zachwycie.

Wtorek 22.11.2022:

Warsztaty Malarskie z sekcja Leszka Gęsiarskiego – WCK Obozowa 85

W Pracowni Malarskiej po krótkim, serdecznym przywitaniu z uczestniczkami kursu, przystąpiliśmy do dzielą. Piotr Gesiorski przygotował dla nas model – martwa naturę w barwach niebiesko-czerwono-brązowych. Mogłyśmy wypróbować malowanie kredkami, wykorzystując metody grubej i cienkiej kreski oraz wypełnianie powierzchni i tła, uwzględniając detale i światło.

Warsztaty wokalne z Zespołem Kurdesz:

Udział w próbie Zespołu był ciekawym doświadczeniem, pozwalającym na obserwacje pracy w malej grupie. Po bardzo profesjonalnym rozśpiewaniu, poprowadzonym przez Barbarę Tarasiuk

przystąpiliśmy do ćwiczeń nad repertuarem kolędowym. Obok bardziej popularnych kolęd pojawiły się też dla mnie całkowicie nieznane, jak „Jakaż to gwiazda “. Niektóre znane kolędy pojawiły się w nowym niestandardowym opracowaniu z elementami nowoczesnego brzmienia.

Zarówno podczas rozśpiewania, jak i pracy nad utworami Barbara Tarasiuk i Małgorzata Kosciów zwracają dużą uwagę na intonacje i pionowe/przednie ustawienie głosu. Szczególnie w zespołach kameralnych jest to ważna metoda optymalnej emisji głosu.

Wspólnie tez ćwiczyliśmy kolędę „My tez pastuszkowie” oraz wszech znana „Cicha Noc“ -“Stille Nacht“ po polsku i po niemiecku“.

Po warsztatach udaliśmy się na wspólny integracyjny obiad do pobliskiego lokalu.

Wieczorem z przyjaciółmi z Zespołu „Kurdesz“ udaliśmy się na koncert muzyki współczesnej w Studio Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, w ramach festiwalu „trzy cztery Konteksty Kontrasty Konfrontacje“.

W programie znalazły się cztery utwory:

Sonata altówkowa“(2015) – komp. Paweł Szymański

Noumen III“ – komp. Aleksander Kosciow

Sonata altówkowa“ (2021) – komp. Andrzej Karalow

Sonata altówkowa“ (1955) – komp. Andrzej Czajkowski

Wspaniałymi wykonawcami powyższych dziel byli:

Agnieszka Podlucka (altówka)

Andrzej Karalow (fortepian)

Po koncercie odbyła się dyskusja na podium z udziałem wykonawców, obecnych na widowni Kompozytorów oraz Maciejem Grzybowskim. Poprowadzona przez Mariusza Gradowskiego, który z wielką profesjonalnością potrafił wydobyć z uczestniczących w dyskusji motywacje, inspiracje i emocje związane z tworzeniem oraz wykonywaniem tych niesamowitych utworów.

Osobiście koncert ten obudził moje wspomnienia z konfrontacji z muzyka współczesna, gdy przed laty, śpiewając w Chorze Politechniki Szczecińskiej uczyliśmy się nowoczesnych utworów napisanych nie tylko za pomocą tradycyjnych nut, na pięciolinii.

Środa 23.11.2022

Warsztaty rękodzieła z grupa artystyczna PASJONATA Jolanty Czerwonogrodzkiej.

Tego przedpołudnia uczestniczyliśmy w bardzo interesujących zajęciach rękodzieła.

W niewielkim pomieszczeniu kilka sympatycznych pan w skupieniu pracowało nad niuansami ozdob adwentowych i świątecznych. Pani Jola z wielka cierpliwością i precyzja również nas instruowała pomagając w tworzeniu ozdob, które teraz w Berlinie cieszą nasze oczy.

Uzyskałyśmy również informacje o metodach organizacji i prowadzenia tej artystycznej pracowni. Pani Jola bierze udział w wielu spotkaniach i kursach na temat rękodzieła szukając nowych inspiracji.

Po ukończeniu naszych ozdob jedna z pan pokazała nam pracownie tkactwa. Tam obejrzałyśmy wiele pięknych prac w rożnej fazie wykończenia. Dowiedziałyśmy się, ze nad jednym większym kilimem pracuje się nawet dwa lata. Imponujące wrażenie, jak z nagromadzonych motków włóczek i wełen powstają piękne widoki i motywy.

Wieczorem mogłyśmy ponownie wysłuchać koncertu w ramach festiwalu EUFONIE. W Zamku Królewskim wystąpiła tym razem Capella Cracoviensis pod dyrekcja Jana Adamusa. To wielkie przeżycie usłyszeć te Orkiestrę muzyki dawnej XVIIIw na żywo, w tak pięknej sali.

W programie były rzadko wykonywane symfonie Josepha Haydna nr. 74 Es-dur i nr 75 D-dur, a także koncert fagotowy nr. 2 F-dur F. I. Danzi oraz symfonia nr. 4 F-dur Carla D. von Dittersdorf.

Orkiestra dyrygował Jan Tomasz Adamus. Partie solowe na fagot wykonał wspaniale Javier Zafra.

Była to prawdziwa uczta dla duszy. Poprzedzający to wydarzenie spacer po Starówce wprowadził nas w nastrój, żeby wspólnie wysłuchać jednego z najciekawszych zespołów muzyki dawnej.

Przeżycia tego wieczoru mogłyśmy znów dzielić z przyjaciółmi Ela, Renata i Edwardem Sosna.

Czwartek 24.11.2022

Przed południem Małgorzata Kosciow zadeklarowała się pokazać nam jeszcze więcej Warszawy.

Na życzenie Ellen, żeby zobaczyć więcej architektury udałyśmy się ponownie na Starówkę.

Obejrzałyśmy szczegółowo niektóre z kamieniczek. Gosia pokazała nam tez kamienice najwęższa w Europie przy Placu Kanonia, gdzie również znajduje się legendarny Dzwon Braci Jezuitów z XVII w, który spełnia życzenia. Obejrzałyśmy tez Barbakan oraz Pomnik Warsa i Sawy. Wysłuchałyśmy legend, także o Bazyliszku.

Zobaczyłyśmy tez nowoczesna Bibliotekę Uniwersytecka. Ten obiekt fascynuje różnorodnością przenikania się kultury i natury. Znajdujące się na dachu ogrody były niestety w tym mroźnym dniu niedostępne.

Ostatni wieczór naszego pobytu spędziłyśmy w Wolskim Centrum Kultury przy ulicy Działdowskiej w towarzystwie warszawskich przyjaciół: Pana Krzysztofa Mikołajewskiego i Pana Patryka Kusia oraz kilkoma przyjaciółmi z Zespołu „Kurdesz“ oraz Sekcji Malarskiej.

Najpierw wysłuchaliśmy przesympatycznego Recitalu Justin Berg „Chansons Francaise“. Wiele wdzięcznie wykonanych znanych francuskich piosenek z towarzyszeniem gitary klasycznej wprowadziło nas w sentymentalny nastrój pożegnania.

Ten pożegnalny wieczór spędziliśmy przenosząc się następnie do Klubokawiarni Sąsiedzkiej WCK w gronie Przyjaciół. Pożegnalne rozmowy pokazały, ze nasz pobyt w ramach Projektu Erasmus – Wymiana Ekspertów był ważnym obustronnie wzbogacającym i motywującym doświadczeniem.

Praktyczne i dogłębne poznanie struktury i organizacji Wolskiego Centrum Kultury nasuwa wnioski porównawcze: WCK jako formacja wieloobiektowa tworzy całość dzięki centralizacji zarzadzania.

Trzy wiodące obiekty kulturalne w Berlin-Spandau zarządzane są osobno prowadzać współprace, a koordynacja odbywa się na szczeblu Urzędu d/s Kultury w Dzielnicy Spandau.

Pobyt w Warszawie był dla nas ważnym i bardzo wzbogacającym doświadczeniem,

Dzięki profesjonalnemu przygotowaniu programu naszego pobytu i serdecznemu zaangażowaniu towarzyszących nam osób, mogłyśmy beztrosko i efektywnie chłonąc wrażenia i zdobywać wiedze.

Dziękujemy serdecznie!

Elzbieta Röder, Ellen Ahrendt

Nasza strona wykorzystuje pliki cookies w celu zapamiętywania preferencji i ustawień oraz zbierania anonimowych danych dla celów reklamowych i statystycznych. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w przeglądarce internetowej lub w konfiguracji usługi zgodnie z zasadami określonymi w naszej polityce prywatności. Sprawdzisz tam również zasady przetwarzania przez nas Twoich danych osobowych. POLITYKA PRYWATNOŚCI >

zmień język
Skip to content