Wystawa prezentuje wybrane wątki z życia osób dorastających na Kole lat 90. Opowiadamy o młodości czasów transformacji z pominięciem wątków politycznych. Nie stanowiły one ważnego kontekstu dla codzienności młodzieży, choć skutki przemian ustrojowych wpływały na życie każdego z naszych rozmówców i rozmówczyń.
Z drugiej strony historia Koła lat 90. jak w soczewce zbiera zjawiska ważne dla tego okresu: kultura miejska i klubowa, zorganizowane i lokalne grupy przestępcze, budowanie wizerunku w oparciu o nowe imaginarium sukcesu.
Trampoliną do zmiany społecznej był w tamtym czasie drobny handel. Wiele młodych osób pomagało w rozkręceniu firm swoich kolegów i koleżanek z podwórka. Część zakładała swoje pierwsze biznesy w bardzo młodym wieku. Każdy z nas kojarzy obraz rzędów szczęk na Stadionie Dziesięciolecia i przy dawnym KDT. To tutaj działali też chłopaki i dziewczyny z osiedla Koło.
Nie wszyscy żyli marzeniami o wielkich szybkich pieniądzach. Część naszych rozmówców i rozmówczyń podkreślało, jak ważne było dla nich po prostu bycie razem, spędzanie wspólnie czasu. Stąd bardzo ważnym tematem wystawy są przestrzenie spotkań, swobody i zabawy. Latem były to podwórka, boiska szkolne, ale też bary, kawiarnie, otoczenie basenów Moczydło. Zimą bardzo często były to także klatki schodowe.
Kolejny ważny temat wystawy to muzyka i moda. Koło okresu lat 90. nie miało swojej charakterystycznej sceny. Ale działało tu kilka legendarnych miejsc: klub Rave, dyskoteka Bora Bora i naznaczone historią mafijną Coloseum.
Ostatnim wątkiem wystawy jest tzw. “kultura dresiarska”. Kim byli “dresy” z Koła? Kto utożsamiał się z tą grupą, a kto całkowicie się od niej odcinał? Na te pytania znaleźliśmy sprzeczne odpowiedzi.
Pracując nad tą wystawą zastanawialiśmy się długo nad estetyką oddającą klimat lat 90. Chcieliśmy uniknąć łatwych klisz i nostalgii. Odpowiedzią okazał się VR. Przestrzenie zaprojektowane przez artystę Mateusza Kowalczyka pozwoliły uchwycić charakterystyczną dla okresu lat 90. fascynację przyszłością i jej nieskończonymi możliwościami. Wirtualne światy oddają poczucie absolutnej swobody charakterystyczne dla czasu młodości, ale też nawiązują do doświadczenia stanu oderwania i ucieczki od tego, co zbyt trudne.
Mikro_wystawa # 7 powstała dzięki mieszkańcom i mieszkankom Koła, którzy zgodzili się opowiedzieć swoje historie o młodości w latach 90. Szczególnie chcielibyśmy podziękować panu Marcinowi Strzeleckiemu.
Zapis ze spotkania “Jak mówić o wizualności lat 90.?”
Wolskie Centrum Kultury we współpracy z Muzeum Warszawy zaprasza na dyskusję dotyczącą wizualności lat 90. Jakie wizualne klisze odnoszące się do tego czasu wciąż nam towarzyszą? W jaki sposób opowiadać o latach 90., wychodząc poza język ironii, nostalgii, poza obrazy z jednej strony szybkiego awansu, z drugiej biedy i gangsterki? Czy nowe media w postaci wirtualnej rzeczywistości (VR) mogą wprowadzać do opowieści o latach 90. inne, nowe konteksty?
Spotkanie poprowadził Bartek Przybyszewski, współtwórca podcastu o latach 90. „Podcastex”.
Udział wzięli: Karolina Puchała-Rojek – kuratorka wystawy Błysk, mat, kolor. Fotografia i Warszawa lat 90.; Aleksandra Stępień-Dąbrowska – badaczka architektury lat 90.; Mateusz Kowalczyk – artysta wizualny, autor prac VR towarzyszących mikro wystawie Lata 90. na Kole. Chłopaki i dziewczyny z osiedla; Ewelina Bartosik – kuratorka cyklu Mikro_wystawy w Wolskim Centrum Kultury.
https://www.facebook.com/watch/live/?ref=watch_permalink&v=1093316894700593
Teaser prac VR Mateusza Kowalczyka dostępnych na platformie Mozilla Hubs
https://www.facebook.com/muzeumszklanychdomow/videos/1523204761460880?idorvanity=662432788844133
Wszystkie części nagrań VR towarzyszących mikro wystawie o latach 90. można obejrzeć przy użyciu profesjonalnych gogli Oculus w Domu Społecznym przy ul. Obozowej. Umów się na pisząc na adres: ludzie@wck-wola.pl
Kuratorka cyklu Mikro_wystawy: Ewelina Bartosik
Wsparcie koncepcyjne i techniczne: Hanna Sabat
Autor prac VR: Mateusz Kowalczyk
Wsparcie merytoryczne: Marcin Strzelecki, Artur Górski-Motyl, Radosław Tereszczuk, pani Asia, pan Władek, pani Ela, pan Jacek
Źródła fotografii: Biblioteka Publiczna dla Dzielnicy Wola, Narodowe Archiwum Cyfrowe, Agencja Wyborcza, zbiory prywatne
Promocja: Agata Hudomięt, Dorota Szopowska
Cykl “Mikro_wystawy” jest finansowany ze środków m.st. Warszawy w ramach Funduszu Edukacji Kulturalnej.